2024 | Festivalová tour po Slovensku

V návaznosti na Světový krajkářský festival v Piešťanech se uskutečnila šestidenní festivalová tour po krásách Slovenska, výstavách krajek a místech, která proslula svou folklórní tradicí. Zájezd pro téměř 30 osob (ze Slovenska, Česka, Německa, Velké Británie, Španělska, Itálie, Portorika, USA a Jihoafrické republiky) bezchybně zorganizoval Matěj Pisca s Gabikou Madunickou.

Odvezla jsem si bezpočet zážitků, seznámila jsem se se zajímavými lidmi, pořídila jsem obrovské množství fotografií a viděla jsem toho víc, než jsem si kdy vůbec dokázala představit. Fotografie z jednotlivých zastávek najdete níže:

2024 | Festivalová tour – výstava v Krakovanech

Festivalová tour po Slovensku Krakovany Novinky Obrázky z cest
Dechberoucí sbírka Matěje Pisci. Krajky z nejrůznějších lokalit Slovenska, opravdové poklady, neskutečná nádhera! Slova nestačí...
2024 | Festivalová tour – muzeum v Krakovanech

A když už má člověk pocit, že prostě už nedokáže tolik krásy vstřebat, ukážou mu ještě soukromé etnografické muzeum Za krakovskú bránu. Nemám co dodat,...
2024 | Festivalová tour – výstava Trikota v Krakovanech

Festivalová tour po Slovensku Krakovany Novinky Obrázky z cest
V podniku Trikota se sice vyráběly krajky strojové, ale i ty musel někdo navrhnout a připravit do výroby. Matěj Pisca zachránil vzorníky i hotové výrobky...
2024 | Festivalová tour – Krakovany

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
Krakovany byly poslední zastávkou naší expedice a také místem, kde jsme festivalovou tour slavnostně zakončili. Zpěvem nás přivítala krojovaná skupina, pochutnali jsme si na vynikající...
2024 | Festivalová tour – Trnavská brána

Když mi řekli, že jedeme do Trnavy, že tam je trnavská brána, říkala jsem si hm, asi nějaké městské hradby... To jsem ovšem netušila, že...
2024 | Festivalová tour – Čičmany

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
Další neuvěřitelné místo - obec Čičmany! To si člověk připadá jako v pohádce o perníkové chaloupce. Jedna krásnější než druhá :-). V den, kdy jsme do Čičman dorazili, se...
2024 | Festivalová tour – muzeum truhlic v Čičmanech

Čičmany Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
V Čičmanech je muzeum, které shromažďuje malované svatební truhlice. V těch si nevěsta odvážela do nového bydliště svou výbavu a osobní předměty. Na mnohých truhlicích je uvedené...
2024 | Festivalová tour – chaloupky v Čičmanech

Jedna perníková chaloupka krásnější než druhá. Jasně červené muškáty v oknech, zahrádky, prostě nádhera. Některé chaloupky jsou zřejmě obydlené, jiné slouží třeba jako muzeum. V...
2024 | Festivalová tour – Hrušov

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
Pozdní odpoledne a večer jsme strávili v obci Hrušov, kde se právě konal folklórní festival Hontianska paráda. I zde jsme navštívili výstavu nádherných krajek, v dalším domečku vystavovali...
2024 | Festivalová tour – Kremnica

Po přenocování ve Zvolenu jsme se další den vypravili do Kremnice. Také zde pro nás měli připravené poklady (a to nemluvím jen o těch skutečných,...
2024 | Festivalová tour – Špania Dolina

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
Dále nás naše cesta dovedla do Španej Doliny, hornické obce, která je podobně jako mnohé jiné spjatá s paličkováním krajek. Prohlédli jsme si menší muzeum...
2024 | Festivalová tour – Heľpa a Šumiac

V obci Heľpa jsme navštívili jednu ze svátečních mší v místním kostele. Část zdejších obyvatel chodí do kostela ještě i dnes v kroji. Poté jsme odjeli do obce Šumiac,...
2024 | Festivalová tour – fara v Rejdové

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest Rejdová
V Rejdové jsme navštívili místní faru s ukázkou tradičního svatebního kroje, jaký se zde  běžně používal ještě v 50. letech minulého století, a výstavkou pozdějších svatebních šatů.
2024 | Festivalová tour – výroba krojů v Rejdové

Ve firmě Rejdovka s.r.o. jsme nahlédli do výroby lidových krojů. Uviděli jsme zde mimo jiné i upaličkované krajky na čepce, které jsme předtím mohli obdivovat na...
2024 | Festivalová tour – kostel a večeře v Rejdové

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest Rejdová
Už cestou do kostela jsme v Rejdové potkali dvě ženy v krojích a po večeři nám členky místního folklórního souboru předvedly část svatebního rituálu.
2024 | Festivalová tour – Rejdová

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
Poslední zastávkou třetího dne byla obec Rejdová. Zde jsme navštívili místní faru s ukázkou tradičního svatebního kroje, jaký se zde  běžně používal ještě v 50. letech minulého století,...
2024 | Festivalová tour – Dom tradičnej kultúry Gemera

Třetí den naší tour nás nejprve čekala prohlídka Košic a po ní přejezd do Rožňavy, kde jsme navštívili Dom tradičnej kultúry Gemera. Zde si pro...
2024 | Festivalová tour – Ateliér Jana

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
Po návštěvě muzea nás Jana Frajkorová pozvala také k sobě domů, do zákoutí své tajemné zahrady. Kam se člověk podívá, tam najde nějaký krajkový artefakt, obvykle...
2024 | Festivalová tour – Soľná Baňa

Na druhý den našeho výletu jsme si nejprve v klidu a za překrásného počasí obešli Štrbské pleso a odpoledne jsme se přesunuli do Prešova, do části...
2024 | Festivalová tour – Pribylina

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
Poslední zastávkou prvního dne naší festivalové cesty po Slovensku byl skanzen Pribylina ve východní části Podtatranské kotliny. V pomalu zapadajícím slunci působily zdejší chaloupky velmi pokojným,...
2024 | Festivalová tour – Liptovský Hrádok

Dále nás naše cesta zavedla do Liptovského Hrádku, do muzea ovčáctví, které ovšem skrývalo také expozici krajek a lidového modrotisku. V části věnované krajkám nás všechny...
2024 | Festivalová tour – Liptovský Mikuláš

Festivalová tour po Slovensku Novinky Obrázky z cest
V Liptovském Mikuláši jsme navštívili výstavu Liptovská paličkovaná čipka, kde jsme se dozvěděli o původu liptovské krajky a způsobu její výroby.
2024 | Festivalová tour – Bytča

První zastávka na naší festivalové tour – výstava "Štvrťstoročie čipkovaných radostí" v Bytči. Uvítala nás Katarína Búranová, zhlédli jsme překrásnou výstavu krajek a zahráli nám...