2021 | Erasmus+, projekt Bobbin Lacee (5. setkání – Brioude)

Páté z plánovaných šesti setkání krajkářek ze šesti zemí (Česká republika, Rakousko, Itálie, Německo, Francie a Španělsko) v rámci programu Erasmus+ (projekt Bobbin Lacee) se uskutečnilo v lednu 2021 ve Francii, v Le Puy-en-Velay nedaleko Brioude. Hostitelem byla krajkářská asociace Couleurs Dentelle z Brioude. Tématem byla barevná krajka cluny, typická pro Brioude.

Tyto krajky, typické velkým počtem lístků, často v mnoha barvách, jsem vídala již dříve na internetu, ale nevěděla jsem přesně, jak se paličkují. Tedy – bylo mi jasné, že jsou potřebné různobarevné nitky zřejmě převáděny uvnitř typických plochých řetízků nebo ruliček, ale netušila jsem, že se v takové ruličce může ukrývat třeba až 15 nití.

S krajkou cluny jsem se seznámila už v kurzech pro učitele paličkování v Německu – viz Cluny I, Cluny II – ale tam jsme nepracovaly s barvami cíleně. To byla spíš moje libůstka – chtěla jsem vidět, kudy ty nitě vlastně procházejí. Ostatní účastnice paličkovaly vše v bílé. O ruličce jsme se sice učily, ale ve cvičných pracích se nevyskytla a ani pro domácí úkoly a vlastní návrhy jsme ji předepsanou neměly. Naopak jsme musely použít jeden nebo oba druhy plochých řetízků, které jsme ale tentokrát s Francouzi vůbec neprobírali.

Fotogalerii s dalšími fotografiemi si můžete vyvolat zde.

Tím pádem se mi během tohoto setkání splnilo další přání. Dozvěděla jsem se, jak dostat barevnou nitku na místo, kde je jí zapotřebí, a jak ji schovat do ruličky. Cvičná práce pro učitele obsahovala velkou spoustu nejrůznějších prvků, takže jsme měli spoustu příležitostí si je všechny vyzkoušet. Tentokrát byla práce časově náročnější a bylo téměř nemožné ji dokončit před koncem akce. S obtížným ukončováním krajky, kdy bylo nutné na minimálním prostoru připojit a vyvázat veliký počet párů, se pak většina účastníků musela nějak poprat sama.

Spoustu detailů bychom „po česku“ určitě vyřešily jinak, ale v tom je to právě zajímavé – že se člověk dozví, jak to dělají jinde.

Francouzští kolegové pro nás připravili obsáhlé a pečlivě zpracované podklady, založili kanál na YouTube, kde jsme měli k dispozici celou řadu videí k jednotlivým detailům a prvkům a byli nám on-line k dispozici po celou dobu výuky. Komunikace byla tentokrát trochu složitější, protože jsme se museli případně obracet nejprve anglicky na tlumočnici, ta předala požadavek vyučující a musela pak zase zprostředkovat odpověď. Dařila se ale i komunikace v rámci každé mezinárodní skupiny a kdo uměl, pomohl, takže se nakonec snad všichni dočkali pomoci.

Program nám organizátoři zpestřili promítáním prezentací a krátkých filmů. Jinak vše probíhalo podobně jako v listopadu.

Po skončení kurzu jsem si ještě vyzkoušela vzor určený žákům:

Potvrzení o účasti: